Louhans.jpeg

Foto taget av den ryske fotografen Serge Vargassoff, 1930-tal, visar några av de sk Louhans ("buddhistiska lärde") som satt på balustraden framför muralmålningarna från Mingdynastin i Mahavirahallen i Fahai si.

Vid vårt besök i Fahai si-templet, i februari 2018, kunde vi se det som finns kvar i den stora Mahavirahallen. Templet/klostret byggdes 1439-43 och stod i princip intakt fram till augusti 1966. Templet var sedan stängt fram till 1985. Efter renoveringen 2001-06 har man nu åter öppnat för besökare. Det som gör templet unikt är dess originalmålningar från den tid när templet byggdes under Mingdynastin.

I mitt förra inlägg om Fahai si skrev jag att jag skulle försöka få fram några gamla bilder från templet. Efter idogt letande i mina böcker och på internet har jag nu hittat mycket intressanta bilder. Dessa bilder främst tagna av fotografen Hedda Morrison kan man se via denna länk: 

https://images.hollis.harvard.edu/primo-explore/viewcomponent/L/HVD_VIAolvgroup18?vid=HVD_IMAGES&imageId=urn-3:FHCL:380&adaptor=Local%20Search%20Engine

Jag kan inte publicera några av hennes bilder här på bloggen då de är copyrightskyddade. Men använd länken ovan så kan ni se hennes 33 svartvita bilder från Fahai si.

Hedwig Marie Hedda Morrison (13/12 1908 – 3/12 1991) var en tysk fotograf som skapade många dokumentära bilder från Peking, Hongkong och Sarawak, Malaysia, från 1930-talet till 1960-talet. Hon föddes som Hedda Hammer i Stuttgart 1908. Hon studerade vid Statens Institut för Fotografi i München och var färdigutbildad just när den politiska situationen i Tyskland i 1933 förändrades genom nazisternas maktövertagande. Hon valde att lämna Tyskalnd, hade svarade på en annons i en dagstidning där man sökte en kvinnlig fotograf, som man kunde betala lägre lön än en manlig, till en fotostudio i Peking landet. Hon fick anställningen och kom till Peking, där hon började arbeta i Hartungs fotostudio i de gamla legationskvarteren i Peiping som staden då hette. Under sin tid i Peking tog hon många fotografier av den gamla staden och dess människor, tempel och marknader.  Hon använde hela tiden  en Rolleiflex mellanformatkamera.

1940 träffade hon Alastair Morrison, son till den kända journalisten och författaren George Ernest Morrison, London Times korrespondent i Peking. De gifte sig 1946 och lämnade Kina strax därefter. De slog sig ner först i Hong Kong och sedan i Sarawak, nordvästra delen av Borneo, Malaysia där Alastair anställdes av regeringen. Under sin 20-åriga vistelse i Sarawak följde Hedda sin man på officiella resor men gjorde också egna fotoresor. Hon skrev två böcker om Sarawak, ”Sarawak” (1957) och ”Life in a Longhouse” (1962).

År 1967 bosatte sig Morrisons i Canberra, Australien. Hedda avled där 1991, vid 82 års ålder.

Flera utställningar av hennes verk har visats, vid National University, Canberra, Canberra Photographic Society, Powerhouse Museum, Sydney och National Library of Australia. Många av hennes bilder finns arkiverade i Harvard-Yenching Library, Harvard Universitet och vid Cornell Universitet, NY, USA. En stor samling av hennes tyska, asiatiska och australiensiska foton finns i Powerhouse Museum, Sydney. En del av hennes bilder finns också i boken A Photographer in Old Peking” ISBN 0195840569 vilken utkom 1985. I boken finns två bilder från Fa Hai si och hon nämner templet kortfattat på två ställen. Det första, även om hon inte nämner templets namn, är när hon skriver om svårigheterna att fotografera när det är mörkt och hon saknar ett fungerande blixtaggreagat; "It emitted an enormous flash and was useful when photographing dark interiors. It was dangerous and I once set myself aflame when photographing the Ming frescoes of a temple in the western hills." Det hon använder härute i Fa hai si är magnesiumpulver som antänds med Metatabletter. Tempel med Ming fresker är utan tvekan Fa hai si och detta bör ha ägt någon gång under 1936. I slutet av boken nämner hon återigen templet, "One of the most interesting temples in the hills was Fa Hai Ssu (the Law Ocean Temple) south of Pa Ta Chú. It was only a small though very picturesque temple but was remarkable for its fine Ming dynasty frescoes. These were on the walls of the main hall and, having been perpetually in the shade, were in fine state of preservation. When they werebeing painted some of the roof tiles must have been removed to provide a good light." på sidasn 248 och 249 finns två av hennes bilder. En exteriör av Mahavirahallen ochde båda träden med vit bark samt en detaljbild från en av målningarna. Kanske den bild som nästan satte Hedda Morrison i brand? Vidare i boken finns många andra svartvita mycket fina bilder från det gamla Peking (1933-1946).

1278554.jpg

 

En annan fotograf som också fotograferade i Fahai si under 1930-talet var ryssen Serge Vargassoff som var verksam i Peking, från 1926 till 1940-talet och därefter i Hong Kong och Sydney. Serge Vargassoff (1906-1965) föddes den 18 oktober 1906 i Smolensk, Ryssland.

1926 etablerade Serge Vargassoff  då 20 år gammal som fotograf i Peking. Under 1920-talet hade Peking en stor rysk befolkning, många var flyktingar från Ryssland efter det att Sovjetunionen bildats. Efter att, på 1940-talet, ha flyttat till Hong Kong etablerade Vargassoff en studio "Serge Vargassoff Photography" på Wyndham Street i Hong Kong. Han arbetade senare också vid Gainsborough Studio i Hongkong. Under Vargassoffs tid i Kina tog han ett stort antal svartvita fotografier. Många avbildar Peking, platser och människor. Han "bodde med en rysk pojkvän och drack för mycket" skriver Hedda Morrison i sin bok, A photographer in Old Peking (1985), "Serge Vargassoff var en utmärkt, men inte särskilt affärsmässig fotograf. Vi har haft en fast vänskap och det var han som gav mig nyheten om den japanska tillbakadragandet - och en flaska vodka för att fira evenemanget.

Serge Vargassoff.jpeg                        252.jpeg

Serge Vargassoff och en av hans bilder inifrån Mahavirahallen i Fahai si

Fotografering hade funnits i 70 år på 1920-talet och var en populär hobby för många och för några ett yrke. Svårigheten att ta bilder med de tidiga kameror som användes gjorde att  de äldsta fotona mestadels var framställda av professionella fotografer. Utländska resenärer till Kina köpte ofta foton tagna av fotografer som Vargassoff under sina besök. Serge Vargassoff dog i Sydney den 18 februari 1965. 

Jag fick upp spåret i min jakt på bilder från Fahai si i Erik Nyströms bok "Det underbara Kina" från 1937. Här såg jag också att en av bilderna där var tagen av Vargassoff. Uppenbarligen har Nyström köpt bilden av Vargassoff. En sökning på Vargassoff på Internet gav Hedda Morrisons namn och så var det bara att leta fram hennes bok och så var jag framme vid dagens lilla utflykt i Pekinghistorien.