Resan ”Bortom horisonten - på väg mot Shangri-La” för Albatros Travel avslutades den 25/4. Vi, en liten grupp, har haft en mycket fin resa. Det mesta har fungerat mycket bra trots att vi verkligen varit ute i delar av sydvästra Kina som ännu inte tar emot många västerländska turister. Vi har färdats över höga pass och i djupa dalar, utmed den mäktiga Yangtsefloden och över pass uppemot nästan 5000 meter över havet. Vi har träffat intressanta och trevliga människor, sett hur de lever och bor, vi har besökt vanliga hem och buddhistiska kloster. I dessa delar av Kina är befolkningen till stor del tibetansk men också flera andra av Kinas minoritetsfolk, Naxi, Yi, och Qiang.

Vår resa startade i Chengdu, Sichuan den 10/4, jag hade då redan befunnit mig i Kina nästan en vecka. Vi fortsatte redan dagen därpå till Kangding. På vägen till Kangding gjorde vi ett besök i pandareservatet Bifengxia.

Färden gick sedan vidare till Kangding (210 km sydväst Chengdu) där vi övernattade. Kangding eller Dartsedo på tibetanska har vuxit till en större (150. 000 inv) stad idag. Nya och höga hus tränger här ihop sig på båda sidor om en flod som delar staden. Här passade vi på att få en kopp gott kaffe på förmiddagen hos Jonathan Westbrook på ”Himalayan Coffee. Det lilla klostret vi hade tänkt ta en titt på var nämligen stängt för renovering.

Vår färd gick sedan vidare norrut upp till till den mindre orten Danba. Här besökte vi de numera berömda ”tibetanska tornen” i byn Suopo. Tornen som är närmare tusen år gamla byggdes som försvarsverk under orostider. Här kunde man skydda kvinnor och barn samt gömma de eventuella dyrbarheter man hade. I trappor och på stegar tar man sig mellan våningarna. I det torn vi besökte fanns även ett ”kapell” med målade skåp. Motiven tillhör Bon-religionen, dvs den äldre releigion som fanns i Tibet innan buddhismen blev den förhärskande. Vi övernattade i Danba och fortsatte dagen därpå till Yajiang. Vi stannade till och besökte Tagongklostret ( tib. Lhakang) som är berömt för att det har en likadan skulptur av Jowo som finns i Lhasa`s Jokhang. Skulpturen här i Tagong fördes hit av prinsessan Wencheng 641 AD under den färd som förde henne till Lhasa där hon blev bortgift med den tibetanske kungen Songtsan Gampo.

Vidare över den något större staden Litang där stannade för lunch och besök i det stora nu återuppbyggda klostret. Byggandet pågår ännu, klostret förstördes 1956 då strider pågick här mellan tibetanska khampas-gerillagrupper och kinesiska trupper. Vi fortsatte till Yading och ett heldagsbesök i naturreservatet där. En stor vacker dalgång med tre höga berg i fonden. Vi fick bara se det ena, Chenresik (drygt 6000 meter högt) under förmiddagen då vi gjorde en vandring upp till 4100 meters höjd. De båda andra bergen behagade hålla sig dolda bakom molnen.

I Yadingparken har man byggt upp gångvägar långa sträckor av trä där besökarna annars skulle ha spridit ut sig, trampat ner och förstört den sköra floran här. De absolut flesta besökarna här kommer från Kina. Vi såg för övrigt inte många västerländska besökare under vår resa, kanske ett tiotal på två veckor.

Från Yading, där vi sov två nätter gick färden vidare mot Daocheng och till Chaktreng där vi gjorde stopp för lunch. Från Chakttreng tog vi sedan en genväg, dvs en alldeles nybyggd väg över och ner öde trakter mot Derong. Lyckligtvis kom vi tidig eftermiddag så den isbelagda vägen hade hunnit töa och torka upp bitvis. Här fick vi också vara med om att driva en yakhjord några hundra meter. De var på väg ner mot bättre betesmarker. Från Derong där vi gjorde ytterligare klosterbesök styrde vi mot Shangri-La (Zhongdian). Denna stad som 2002 officiellt tog sig namnet Shangri-La (efter James Hiltons roman ”Lost horizon”) är nu en stor stad. Turism och handel är de stora näringarna här. Vi stannade tre nätter här och gjorde utflykter härifrån. Ett givet besöksmål var förstås det stora Ganden Sumtseling klostret (kin.Songzanlin). Klostret har idag uppemot 700 munkar och är det största tibetanska klostret i Yunnan. Hit kommer mängder av kinesiska turister och det är stor kommers i och utanför klostret. Efter vår vistelse i Shangri-La fortsatte vi mot Lijiang. En vacker väg utmed Jinshafloden (Yangtsefloden) där vi bl a gjorde ett en timmeslångt stopp vid ”Tigersprångsklyftan”.

I Lijiang där vi också sov tre nätter bodde vi på ett fint litet hotell, Jing hong Garden. Bild nedan. Vi gjorde promenader i den ”gamla staden” som nu utökats än mer men de finaste besöken gjorde vi utanför Lijiang. Till de besöken återkommer jag.